Blog > Komentarze do wpisu
Stacje podziemne wykonywane metodą górniczą.
W Warszawie obowiązuje reguła, że stacje metra itp. buduje się metodą odkrywkową, niezależnie od sytuacji. Należy więc przypomnieć, że istnieje też metoda górnicza. Na przykład w Budapeszcie są stacje wykonane metodą tarczową. Dwa tunele szlakowe są prowadzone bez przerwy, a pomiędzy nimi prowadzi się odcinek tunelu, który ma pomieścić peron. Pozwala to na wykonanie stacji na bardzo dużej głębokości, czy też pod domami. W Budapeszcie jest wiele takich miejsc. Pozwala też na niedemolowanie miejsc ważnych nawet na czas budowy.

Dlaczego więc w Warszawie przyjęto, że zawsze trzeba demolować kawały miasta – ponosząc koszty - przy budowie stacji metodą odkrywkową? Stacje te są może bardziej efektowne, jednak, czy warto tworzyć tak złe rzeczy jak stacja Pl. Bankowy-Arsenał poza placem Bankowym, czy też stacja Centrum bardzo blisko stacji Świętokrzyska, ale daleko od samego Centrum? Ważniejsze jest odpowiednie umiejscowienie stacji, aby przesiadki były wygodne, a odległości do stacji niezbyt duże.

 Stacja na linii M4 Budapeszt

Fot. Łukasz Mroczkowski:Budapeszteńska linia M4 – jedna ze stacji wykonana metodą tarczową.

Jak to jest, że do tak wybudowanych stacji dodaje się graciarnię na ulicach: nadmiernie rozbudowane wejścia i wyrzutnie powietrza o agresywnej architekturze, zupełnie demolujące ulice jako wnętrza miejskie. Takie przykłady mamy w kilku miejscach – np. na Targowej czy Świętokrzyskiej.

Umiejscowienie stacji Centrum pod tunelem średnicowym oraz pod Marszałkowską przy Cepelii zarówno by poprawiło przesiadki na pociągi aglomeracyjne (stacja Śródmieście powinna być przemianowana na Centrum), jak i na komunikację uliczną. Skróciło by to jej odległość do stacji Politechnika, pod ulicą Waryńskiego. Tam przecież wypadła z planu stacja plac Konstytucji, która nie byłaby potrzebna z założenia. Warto dodać, że zawsze można taką stację rozbudować w górę w możliwych miejscach. Dostosować własności eksploatacyjne do danego miejsca.

I na to zwracam uwagę.

Rafał Wodzicki, ekspert eksploatacji

 

 

niedziela, 20 marca 2016, aph521

Polecane wpisy

(C) WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE Katalog-blogow.pl